Historikken

Et kvart århundre viet utelukkende til nyskaping og demokratisering av bobilen

Blant alle bobilmerkene som i dag finnes hos TRIGANO, er det spesielle ved CHALLENGER at det er det eneste bolbilmerket som ble laget for TRIGANO, alle de andre ble kjøpt fra eksisterende selskaper

1985

Lansering av merket

Merkenavnet CHALLENGER blir offisielt presentert for profesjonelle i Pavillon Dauphine i PARIS (Frankrike) den 25. FEBRUAR 1985

Foruten fagpressen deltar mange forhandlere, i første rekke knyttet til distribusjonsnettverket til GRUAU, campingvogn- og bobilprodusent i Laval (53) på denne begivenheten og oppdager 2 alkovemodeller, CHALLENGER 340 og 350.

1985-1989​

GENERASJON lett gjenkjennelig på fargene Krem/oransje/brun og de viktigste modellene, blant disse Alkovemodellene CHALLENGER 280, 340,350 og den halvintegrerte modellen CHALLENGER 400.

1990

GENERASJON med fargene Hvit/oransje og en bakside i polyester på modeller alkovemodellene CHALLENGER 370,450 eller de halvintegrerte modellene CHALLENGER 200 og 400.

Med 200SX finner CHALLENGER opp løsningen som skal komme til å revolusjonere bobilmarkedet : En halvintegrert bobil på mindre enn 6m, forløperen til kjøretøyet for 2 med dinette og permanent seng.

1992

CHALLENGER bestemmer seg for å Satse på funksjonalitet (vann, kjøleskap, etc..) fremfor det overflødige, og forplikter seg dermed til å finne et godt forhold mellom utstyr og pris.

1993

En revolusjon på det franske markedet: CHALLENGER 410 til 217 900 FF (omtrent 33000€) virkeliggjør denne nye filosofien

1995

CHALLENGER tilbyr en ny bobil til mindre enn 180 000 FF (omtrent 27 500€) og åpner dermed markedet av franske bobiler for en større kundegruppe i det de lanserer slagordet: «Bobilen er et privilegium reservert for alle»

1997

Etter den første alkovemodellen FINNER CHALLENGER OPP et ny nisje på markedet: HALVINTEGRERTE MODELLER MED FØRSTEKLASSES UTSTYR, det er starten på 100-serien, med, til å begynne med, den legendariske CHALLENGER 102.

Katalog-bestselger gjennom flere år finnes det i dag flere enn 3000 eksemplarer som ruller rundt på veiene. Fremdeles verdsatt har CHALLENGER 102 blitt svært populær på bruktmarkedet.

SEP. 1998

LANSERING AV SERIEN «EDEN», også denne gangen i Pavillon Dauphine (PARIS):Konseptet med dobbelt polyestertak og den originale designen gjør den raskt til referansepunktet for halvintegrerte modeller i Europa.

Den skal bli premiert av Observatoire du design i 2002.

2000

Kompakt halvintegrert modell for familien: CHALLENGER forløperPresentasjon av CHALLENGER 103, en halvintegrert modell med førsteklasses utstyr på mindre enn 6m, med køyesenger bak og senkeseng foran. Den etterfølges av CHALLENGER 105, en versjon med permanent seng bak i tillegg til senkesengen.

2002

Alltid opptatt av å forbedre kvaliteten på sine bobiler ytterligere og for lang tid, oppnår TRIGANO VDL sertifikasjonen Qualité ISO 9001.

Selskapets bestrebelser gjør det mulig for oss og beholde denne prestisjefylte sertifikasjonen, slik at vi på den måten garanterer CHALLENGERs kunder den kvaliteten de kan vente seg, også av bobiler med førsteklasses utstyr.

2005

Ny GENESIS-serie: Tilbake til utgangspunktet… CHALLENGER oppfinner bobilen med førsteklasses ustyr og presenterer 2 nye modeller: En alkovemodell GENESIS 43 og en halvintegrert modell GENESIS 36.

Alt ble solgt i løpet av noen uker, og som følge av suksessen blir GENESIS en egen serie, i dag svært komplett og høyt verdsatt blant bobilster.

2009

MAGEO PRIUM: Den revolusjonære løsningen.

Denne benevnelsen har vi fått av europeisk presse.

MAGEO PRIUM er faktisk den første kompakte halvintegrerte modellen (5,99m) som tilbyr både et sentralt kjøkken, en permanent elektrisk dobbeltseng av senketypen og et stort bad.

Som følge av suksessen modellen fikk over alt i Europa blir PRIUM året etter en fullstendig serie.

2010

PRIUM, en profilert bobil med sentralt kjøkken anerkjennes offisielt som en viktig innovasjon innenfor europeiske fritidskjøretøy under messen i DUSSELDORF (Tyskland), og tildeles «European Design Award», av en jury bestående av representanter fra 12 europeiske magasiner.

2011

Lansering av GENESIS 30, en kompakt profilert bobil (5,99 meter), som slår alle rekorder for bovennlighet: Stor hyggelig stue, stort kjøleskap med fryser, stort bad med separat dusj og elektrisk senkeseng (2 posisjoner).

På chassis fra FORD, blir GENESIS 30, takket være sitt utrolige forhold mellom utstyr/pris svært raskt en av merkets bestselgere.

2012

For å bli en virkelig allmenn produsent, lanserer CHALLENGER med førpremiere i Frankrike en INTEGRERT bobil med sentral seng kalt SIRIUS 3018.

Foruten designet og utstyret har SIRIUS en utrolig konkurransedyktig pris som gjør at den suksessfulle modellen fra året etter blir en serie på 3 modeller (sentral seng, to enkeltsenger eller garasje, avhengig av modell).

2013

CHALLENGER relanserer begrepet «fransk seng» ved å foreslå en helt ny løsning for profilert bobil med alkoveseng: MAGEO 149 tilbyr nemlig, på en lengde på mindre enn 7 meter, en flott enkeltstående dusj, en stor stue, og et svært funksjonelt L-formet kjøkken, utstyrt med et stort kjøleskap av nyeste modell.

Den svært godt mottatte planen lanseres i løpet av våren 2013, i en begrenset serie under det prestisjetunge navnet «GRAPHITE EDITION».

2014

Vår 2014: CHALLENGER presenterer i begrenset utgave «GRAPHITE» 290, en helt ny modell som er unik på markedet. På mindre enn 6,70 m tilbyr 290 både maxistue, et stort bad med uavhengig dusj, en garderobe det ikke fins maken til i en bobil av denne størrelsen, og et multifunksjonelt bagasjerom med plass til elsparkesykkel eller elsykler. Noen måneder senere integreres 610 i kolleksjonen for 2015 og blir den mestselgende i Europa.

2015

CHALLENGER var den første produsenten som tilbød valg mellom rammer (Fiat eller Ford) på alle delintegrerte modeller.

Det nye FORD-chassiset har vist seg som et reelt alternativ til FIAT-rammen, uansett modellnivå.

2016

Den nye produksjonsprosessen, IRP, som gir bobilene våre bedre isolasjon, mer motstand og bedre beskyttelse: Ved å tilby de tykkeste takene og gulvene i bransjen dokumenterer CHALLENGER på en original måte sin robusthet ved å plassere en bil på taket til en av merkets delintegrerte modeller. En forestilling som ble gjennomført uten juks, og sertifisert av en vitne på stedet der videoen ble tatt opp.

2017

Deretter to unike delintegrerte modeller som skulle bli mytiske:

  • 291 er svært lett gjenkjennelig med sine 4 dører: 2 dører i førerhuset + 2 dører i bodelen! Innvendig er det 4 bilseter, en stor U-formet sittegruppe bak og 2 elektriske senkesenger (4 soveplasser): I fjor ble modellen forstørret og ble til 391 Cruise Edition.
  • 270 er den eneste bobilen med 2 enkelt … senkesenger! Avledet fra 290 gir konseptet mulighet til et uhørt boareal på mindre enn 7 meter: Den blir raskt en bestselger, særlig i Nord-Europa.

2018

90 fortsetter å inspirere ingeniørene våre og danner utgangspunkt for 2 nye modeller, også innovative, fremdeles unike på markedet:

  • 260 er storebroren til 290, med maxi-sittegruppe mot hverandre og den første senkesengen med en bredde på 160 cm! Denne modellen er unik i merkets historie og vakte enstemmig begeistring i hele Eurpa: Bestselger fra Sør til Nord, med en løsning som gav flere priser i Europa.
  • 396 beholder sittegruppen, garderoben og garasjen fra 290, men gir bedre plass til barna bak med 2 køyesenger… senkesenger! Den delintegrerte familievennlige modellen 396 vinner dette året det prestisjefylte trofeet «Européean Innovation Award»

2019

Oppfinnelsen av EASYBOX, et nytt konsept for flere oppbevaringsplasser: Utvendig kan garasjen enkelt reguleres i høyden for å lagre en sparkesykkel eller sykler. Innvendig tilbyr den en rekke oppbevaringsrom som er lett tilgjengelige, og rommer 50 liter hver. Dette konseptet, som ble testet i Frankrike våren 2018 i den nyskapende kompakte familiemodellen Quartz 274, er forstørret i Europa fra lanseringen av 2019-kolleksjonen.

CHALLENGER demokratiserer også girkassen ved å lansere spesialserien GRAPHITE EDITION som har følgende standardutstyr: Øyeblikkelig suksess overalt i Europa, for i tillegg til prisen er kjørekomforten i denne ekte automatgirkassen uhørt for en bobil.

2020

Challenger fornyer seg nok en gang med å lansere 338: Den eneste bobilen som forener alle fordelene med en foreldresuite (soveplass + bad + oppbevaringsplasser) på bare 6 m². Oppdag modellen på https://www.youtube.com/watch?v=TJiDNm9EbvU

2021

21 januar 2021 slår Challenger til med lanseringen av en modell som kombinerer det beste fra bobilen med den beste fra van-modellene: X150. Et slikt snedig interiør, slike funksjonaliteter i kompakt men stilig design, hadde vært ukjent, men Challenger klarte det. Oppdag modellen på https://www.youtube.com/watch?v=5X0Iv7CNCJ0

Sommeren 2021, Challenger oppfant den første bobilen med glasstak og et ekstra rom: 240 https://youtu.be/rrix86mcO6E

2023

Challenger fortsetter å innovere med 2 nye modeller:

  • X250, storebroren til X150, tilbyr alle fordelene og legger til, på bare 6,36 meter (størrelsen på en varebil), en unik bakdel på markedet: SDR (Smart Dressing Room) lar deg justere høyden på garderoben for å modulere lagringsplassen etter dine behov. https://youtu.be/s8s0A6dCZ1Q
  • 384, en unik bobil på markedet designet for familier og fjernarbeid: Modulære senger + Kontorplass + 5 seter forovervendt. https://youtu.be/-jXlEypJA5Q

2024

Challenger fornyer seg. For sitt 40-årsjubileum får Challenger en ny grafisk identitet med slagordet «Ta en pause». En ny logo, men de samme verdiene forblir.

Kontinuerlig innovasjon

Gjennom disse femogtjue årene har CHALLENGER også presentert GPL-beholder , bobil med dobbelt gulv, integrert bobil med senkeseng, integrert bobil.

 

Det er liten tvil om at du kommer til å møte en av de 45000 CHALLENGER som har gjort merket kjent på ferieveiene.

Med denne bakgrunnen, med en av de mest moderne produksjonsenhetene i Europa, er det med glede, entusiasme og lidenskap at CHALLENGER-teamet, fremdeles like motiverte som i starten, forestiller seg framtiden på bobilistene og forhandlernettverkets side gjennom hele Europa.

Selv om CHALLENGER i dag er glade for å se at vår drøm om demokratisering av bobilen har blitt virkelighet, (det er nok å se antallet bobiler som ruller på veiene, nye, brukte eller leide bobiler), vet CHALLENGER at det er mulig  å komme enda lenger for at enda flere skal oppdage den intense gleden ved bobil «på den franske måten»…